Testläsare sökes!

Min roman ”Koja för en” var med i manustävlingen som anordnades av AL Förlag. I vilket fall, tävlingen avbröts av förlaget. Jag tror de fick 700 manuskript och av dessa valde de ut 38 manus. Min roman var en av dem och jag hade chans att gå vidare till tio i topp. Det är tråkigt att det blev så här, men jag tänker att jag skickar den till andra förlag. Innan dess undrar jag om kanske du som läser det här har lust att läsa igenom den och ge mig lite feedback. Jag tänkte fila lite på den och skulle vilja veta vad som funkar och vad som inte gör det.

Boken är ingen tegelsten och jag tror den är lätt- och snabbläst. Den belyser ett viktigt ämne, ekonomiskt våld mot kvinnor, men är för den skull inte särskilt sorglig. Jag ville skriva den som en hoppfull berättelse om en kvinna som lyckas gå vidare:

Huvudpersonen Stina är sambo med Birger som äger en stor gård i Barlingbo, Gotland. Stina jobbar några timmar om dagen som diskare, för att ha pengar att röra sig med, men för övrigt är hon gratis alltiallo hemma på gården där hon sköter allt från att meka till att ta hand om ekonomin. När Birger träffar en ny kvinna, den thailändska och yngre kvinnan Pamela, blir hon hemlös. Hennes pengar räcker bara till några hotellnätter och om inte något oväntat händer riskerar hon att bli uteliggare. Hennes höggravida dotter har egna problem, men hennes bittra mamma avslöjar att tomten med byggbaracken i Fårösund finns kvar. Hon brukade tillbringa några sommardagar om året där tillsammans med sin pappa. Och hennes första kärlek bodde granne med dem. En container är bättre än ingenting, tänker Stina som beger sig till Fårösund på vinst och förlust.

Om du är intresserad av att läsa den, hör av dig till mig. Sök upp mig via Messenger, Päivi Karabetian, så får du manuset som PDF- fil till din e-postadress. Du behöver inte vara ett proffs, men det är bra om du gillar den här typen av litteratur. Den är kanske lite för sockersöt, men för en gångs skull ville jag skriva en hoppfull berättelse om något som drabbar många kvinnor, ekonomisk ojämlikhet i ett förhållande och det psykiska och fysiska våldet som kan följa på det.

Blogg på WordPress.com.

Upp ↑